 |
©NRC Arjen Born |
Muziek moet, muziek doet je kind goed – dat is een populair idee onder
ouders. Maar muziekles maakt een kind niet slim en doorgaans ook niet
virtuoos, zo leert recent onderzoek. Muziek maken is vooral mooi,
sociaal en inspirerend.
Afgelopen zaterdag verscheen er een zorgvuldig geschreven stuk over de effecten van muziekonderwijs door Hester van Santen in het Wetenschaps katern van NRC Handelsblad:
Muziek moet, muziek doet je kind goed – dat is een populair idee onder
ouders. Maar muziekles maakt een kind niet slim en doorgaans ook niet
virtuoos, zo leert recent onderzoek. Muziek maken is vooral mooi,
sociaal en inspirerend.
Glenn Schellenberg (universiteit van Toronto): Die cheerleaders van muziekonderwijs
hebben zich in de voet geschoten door erop te hameren dat muziek je
slimmer maakt, dat het goed is voor alles. Nu dat niet zo blijkt te
zijn, is hun belangrijkste argument van tafel. Ze hadden moeten zeggen:
muziek maakt dat we kunnen dromen, dansen, bewegen. Muziek is belangrijk
op zichzelf.
Het volledige artikel is
hier te lezen.