Volkskrant 3 november 2014 |
Afgelopen decennia is muziek op school een curiositeit geworden. Kregen leerlingen voorheen minstens een uur per week muziekles, in de afgelopen twintig jaar lag de focus voornamelijk op taal en rekenen.
Het werd een buitenschoolse activiteit die ouders zelf maar moesten regelen. Zo kreeg slechts een beperkte groep kinderen de mogelijkheid om een muziekinstrument te leren bespelen. Muziek werd een uitzondering, een luxe die maar voor sommigen was weggelegd.
Maar muziek is geen luxe. Uit recent wetenschappelijk onderzoek naar de relatie tussen muziek en ons brein blijkt dat onze muzikale vaardigheden, waaronder luisteren naar en meezingen met muziek, nauw verstrengeld zijn met een scala aan sociale, emotionele, cognitieve en motorische vaardigheden.
De een denkt bij muziek aan dat ene liedje dat in zijn hoofd blijft hangen, een ander raakt niet uitgepraat over de complexe structuur van een briljante compositie, een derde raakt ontroerd als een zo goed als sprakeloze demente man onverwacht meezingt met een liedje uit zijn jeugd. Muziek raakt ons. Muziek ontwapent, verbindt, maakt slimmer, ontroert en troost.
Het lijkt misschien triviaal om het
massaal in tranen meezingen met een speciaal daarvoor ontworpen liedje
een muzikale vaardigheid te noemen. Maar voor een grote meerderheid van
de mensen is muziek een stemmingsregulator. Voel je je blij - bepaalde
muziek versterkt je stemming. Voel je je down - dat ene liedje maakt het
draagbaar. Iedereen die weleens een uitvaart bijwoont, ervaart de
betekenis en de werking van muziek. Vooral pubers weten er alles van. In
de fase waarin zij verkeren en waarin zoveel verandert is muziek niet
weg te denken. Muziek is meer met ons menszijn verweven dan we meestal
denken.
Veel mensen en organisaties hebben afgelopen tien jaar initiatieven ontplooid om muziek terug te brengen in het primair onderwijs. Denk bijvoorbeeld aan 'Kinderen maken muziek', 'Muziek in ieder kind' van het Fonds voor Cultuurparticipatie en de campagne 'Muziek telt!'.
Die initiatieven zijn niet alleen belangrijk geweest voor wat ze ontplooiden, maar ook om de bewustwording die ze teweeg hebben gebracht. Ambassadeurs en prominenten zijn belangrijk. Gelukkig heeft koningin Máxima zich de afgelopen jaren met veel enthousiasme voor muziekonderwijs ingezet; ik heb goede hoop dat ze dit zal blijven doen.
Veel mensen en organisaties hebben afgelopen tien jaar initiatieven ontplooid om muziek terug te brengen in het primair onderwijs. Denk bijvoorbeeld aan 'Kinderen maken muziek', 'Muziek in ieder kind' van het Fonds voor Cultuurparticipatie en de campagne 'Muziek telt!'.
Die initiatieven zijn niet alleen belangrijk geweest voor wat ze ontplooiden, maar ook om de bewustwording die ze teweeg hebben gebracht. Ambassadeurs en prominenten zijn belangrijk. Gelukkig heeft koningin Máxima zich de afgelopen jaren met veel enthousiasme voor muziekonderwijs ingezet; ik heb goede hoop dat ze dit zal blijven doen.
Inmiddels zijn we er in dit land
meer dan ooit van overtuigd dat muzieklessen goed zijn voor de
ontwikkeling van alle kinderen. Uit peilingen blijkt dat zowel de meeste
kinderen als een overgrote meerderheid van de ouders muziekles op
school belangrijk vinden. Dat is een heuse omwenteling.
Als de Tweede Kamer vandaag akkoord gaat, horen we binnenkort weer kinderen samen zingen in de klas. Laat ze naast het zingen ook een bandje beginnen en op feestjes, schoolavonden en talentenjachten spelen. Geef ze een ud, synthesizer of drumstel, faciliteer een blokfluittrio, ukelelekwartet en dj-draaitafel. Laat kinderen bedenken welke muziek ze leuk vinden om te spelen, naar te luisteren of op te dansen. Stimuleer en ondersteun kinderen bij het maken van muziek. Dat is goed voor de ontwikkeling van muziek, ons onderwijs en onze cultuur in het algemeen.
Als de Tweede Kamer vandaag akkoord gaat, horen we binnenkort weer kinderen samen zingen in de klas. Laat ze naast het zingen ook een bandje beginnen en op feestjes, schoolavonden en talentenjachten spelen. Geef ze een ud, synthesizer of drumstel, faciliteer een blokfluittrio, ukelelekwartet en dj-draaitafel. Laat kinderen bedenken welke muziek ze leuk vinden om te spelen, naar te luisteren of op te dansen. Stimuleer en ondersteun kinderen bij het maken van muziek. Dat is goed voor de ontwikkeling van muziek, ons onderwijs en onze cultuur in het algemeen.
[Bron: Volkskrant 20141103, Opinie]
No comments:
Post a Comment