Tuesday, June 17, 2008

'Mannen gevoeliger voor muziek': Populariserende wetenschap? [Dutch]

Vandaag verscheen er een persbericht (via ANP) met de titel 'Mannen gevoeliger voor muziek dan vrouwen' over (gesponsored) onderzoek naar de reactie van mannen en vrouwen op muziek. De geschreven pers pikte het bericht gretig op (zie overzicht; zo'n 900 hits als dit geschreven wordt).

Het onderzoek blijkt echter ‘vertrouwelijk’ en betaald door opdrachtgever Sony Ericsson: het onderzoeksrapport is niet in te zien (ik werd verwezen naar een PR medewerker van de telefoonfabrikant: "[dr Moxon] is not aloud [sic!] to give out all the research that has been done.").

Op de website is de missie van de onderzoeker te lezen: het verzorgen van "consultancy which gives you fast, highly-creative and psychologically-endorsed stories that grab the headlines". Met succes dus. ‘Free publicity’ voor een telefoonfabrikant die een nieuw mobieltje wil promoten. En de pers, de ANP voorop, loopt er met open ogen in.

Dr David Moxon kon mij evenmin vertellen of hij ooit eerder op dit gebied gepubliceerd had. Volgens hem bestaan er maar zeer weinig vergelijkbare studies. Er is echter legio literatuur over de cognitieve en fysiologische reacties op muziek te vinden. Google maar eens op namen als Krumhansl, Huron of Zatorre. Maar natuurlijk hebben zij niet het smeuïge resultaat dat Moxon vond.

Dit is populariserende wetenschap op z’n slechtst. Vandaar dat ik me verplicht voelde er een stukje over te schrijven.

1 comment:

Henkjan Honing said...

Het door mij zeer gewaardeerde NRC plaatste het bericht vandaag op de Kunstpagina met de kop ‘Soul windt de man op’ en 'verbeterde' het persbericht zelfs: 'cortisolspiegel' werd 'testosteronspiegel'. Begrijpelijk, maar toch echt wat anders.

Post a Comment