Tuesday, December 11, 2012

Hebben apen maatgevoel? (Deel 2) [Dutch]

Fragment uit 'Op zoek naar wat ons muzikale dieren maakt':

"Leipzig, 15 juli 2011. Op het Max Planck Instituut in Leipzig woon ik de internationale Ritme, Perceptie en Productie Workshop (RPPW) bij. Het is een relatief kleine, tweejaarlijkse bijeenkomst waar zo’n dertig onderzoekers uit verschillende disciplines bij elkaar komen om het over ritme en verschillende ritmische activiteiten te hebben, zoals roeien, golfen, lopen, spreken en muziek maken. Het is voor mij een bijzondere workshop. Ik bezocht hem als student voor het eerst in 1988, en de onderzoekers die ik daar ontmoette (o.a. Christopher Longuet-Higgins en Eric Clarke) maakten destijds een onuitwisbare indruk op me. Door hun passie en fascinerende onderzoek wist ik dat ik ook de wetenschap in wilde. Sindsdien heb ik nagenoeg alle RPPW bijeenkomsten bijgewoond.

Aan het conferentiediner zit ik naast Hugo Merchant, een energieke Mexicaan die de dag ervoor een lezing gaf over zijn recente onderzoek naar de representatie van tijd en ritme in de hersenen. Een geavanceerd verhaal met verrassende uitkomsten: in de hersenen blijken verschillende soorten timers traceerbaar te zijn. De hersenen van resusaapjes wel te verstaan, die in dit onderzoek als model dienen voor de hersenen van mensen. Hugo liet zien dat bij resusaapjes specifieke hersencellen actief zijn bij het aftellen totdat er iets moet gebeuren en bij cellen die de verstreken tijd meten nadat er iets is gebeurd.

Gedurende de avond praten we uitgebreid over de interpretatie en allerhande consequenties van de resultaten, zoals het schatten van tijd, het idee van een mentale klok (centraal dan wel gedistribueerd over de hersenen) en het mogelijke verschil tussen interval-gebaseerde timing (het herkennen van ritmes) en beat-gebaseerde timing (het herkennen van regelmaat).

Op een gegeven moment vraag ik Hugo op de man af: denk je dat het mogelijk is om bij resusaapjes een EEG te meten? That’s an empirical question, antwoordt hij uitdagend. En nadat we er nog wat langer over hebben gepraat, zegt hij: Let’s do it!"

A.s. zondag, in de uitzending van Vpro's Vrije Geluiden, meer over het onderzoek naar maatgevoel bij resusaapjes.

No comments:

Post a Comment